donderdag 8 mei 2014

Let op! Ik heb Autisme!

Soms wilde ik dat er met grote letters op m'n voorhoofd stond:
Let op! Ik heb Autisme!

In het dagelijks leven zijn het vaak simpele dingen die voor een vrouw met autisme enorm ingrijpend kunnen zijn. Voor mij werd dit afgelopen week behoorlijk duidelijk.

Voor een nieuw vak heb ik een leuke, vlotte, enthousiaste, jonge, vrouwelijke docente. Ze bereidt zich goed voor, ze houdt zich aan de lestijden en ze is duidelijk: heerlijk!
Maar haar enerverende en afwisselende lesstijl heeft een enorme lading aan sociale activiteiten ten gevolg.

"Nu ga je in tweetallen dit doen," "vorm een groepje van vier," "Rianne, verschuif maar even naar de andere kant van de klas," "overleg maar als groepje hoe je deze opdracht gaat aanpakken."
Kortom, in twee uur werkcollege moet ik verplicht met nieuwe mensen praten, steeds opnieuw afstellen in hoeverre ik wel of niet mag praten en keer op keer bedenken of het nu sociaal wenselijk is dat ik mijn mond open doe of juist niet. Met andere woorden, ik ben doodmoe.

Het is voor een autistische vrouw enorm inspannend om simpele opdrachten 'in overleg' uit te voeren. Zet mij liever alleen aan het werk, of laat mij luisteren, of juist presenteren, maar laat mij alsjeblieft niet moeten overleggen. En helemaal niet met mensen die ik niet ken! 

De klap op de vuurpijl kwam gisteren: "Rianne, er zitten teveel fouten in je Engelse schrijfstuk, dat moet beter, anders ga ik je werk niet eens nakijken!"

Bam!

De zin "mevrouw ik heb autisme, zou u voorzichtig om willen gaan met uitspraken die veel impact op me hebben want anders slaap ik weer 3 nachten niet" kan ik natuurlijk niet uitspreken.
Waarschijnlijk was ze moe, ongesteld, gestrest of een beetje teleurgesteld in het Engels van een Nederlandse student (ze is zelf Amerikaanse), en had ze niet helemaal door hoe hard haar woorden zouden overkomen.
Voor mij was het erg jammer dat ze er niet voor gekozen had om te zeggen: "Rianne, je bent op de goede weg, maar je Engels moet toch nog wel een stuk beter."

Ook al kan ik zelf bedenken dat ze waarschijnlijk hetzelfde bedoelt, toch is de impact van zo'n harde zin veel groter dan menigeen zou verwachten. En ook zelf had ik niet verwacht dat zowel deze feedback en de veelheid aan sociale werkvormen mij heftig vermoeien.

Kon ik maar zeggen:
LET OP! IK HEB AUTISME!