zondag 4 januari 2015

Autist is perfecte test engineer

"Je ziet de handicap niet, en dat maakt het uitdagender om met deze mensen te werken. Bij iemand in een rolstoel is het zichtbaar. Bij een geestelijke beperking (...) weet je niet hoeveel iemand kan, hoe stabiel hij is, hoeveel stress hij kan verwerken."

Zo begint een artikel op pagina 3 in de Trouw van 31 december 2014.

Frank Visser is manager werkgelegenheidsplan bij Philips en hij heeft bedacht dat mensen met een autistische stoornis zeer goed ingezet kunnen worden.

Positieve eigenschappen van autisten zoals hij het omschrijft:
"Mensen met autisme zijn vaak superintelligent, kunnen zich enorm focussen op een taak, willen nauwgezet werken en hebben een goed oog voor detail."

Inderdaad!

Frank Visser stelt deze mensen aan als test engineer, wat betekent dat ze software en hardware testen volgens een vastgesteld protocol.

Wel is er nog begeleiding nodig. Frank vertelt:
"In een groot bedrijf krijg je veel informatie via de mail. Algemene benoemingen, een berichtje over een gewonnen prijs. Jij en ik weten wat we goed moeten lezen en wat niet. Iemand met autisme leest alles!"

Dit soort dingen zijn belangrijk om te weten.
Ik zou namelijk zonder tegensputteren van iemand aannemen dat ik een mailtje niet hoef te lezen.
Maar dan moet iemand het mij wel vertellen.

Ik heb geen idee of ik als test engineer aan de slag zou kunnen. Misschien zou ik het wel saai vinden. Behalve structuur en duidelijkheid heb ik ook afwisseling en uitdaging nodig.

Een lastige combinatie.