zaterdag 18 januari 2014

De Eierdoosmethode

Omdat ik nogal perfectionistisch ben, en omdat ik soms niet meer los kan komen van iets waar ik mee bezig ben of iets wat ik in mijn hoofd heb, is de eierdoosmethode uitermate geschikt om te zorgen dat ik niet meer doe op een dag dan ik kan.

Weliswaar is de kleinste eierdoos die je in de supermarkt kan kopen er één voor 6 eieren; voor deze methode gebruiken wij de helft van zo'n doosje: 3 eieren.

Aan het begin van de dag leg ik 3 eieren: d.w.z.: er zijn 3 dingen die ik die dag moet doen. Dit zijn activiteiten van ongeveer een uur, of activiteiten die erg zwaar zijn.
Ik mag 3 eieren leggen: niet meer en niet minder, en het is het handigst als ik ze verdeel over de dag. Meestal doe ik er 's ochtends één, om 14.30u één en om 17.00u. één.

Is er een dag dat ik meer energie heb, dan kan ik ook nog kleine eitjes leggen, de zogenaamde paaseieren: koken, afwassen, een mailtje versturen, boeken terugbrengen naar de bieb, etc. Ik heb een verzamelbak met allemaal paaseitjes, en daar kan ik dan op zo'n moment uit kiezen.
Soms liggen paaseitjes zo lang in de verzamelbak, dat ze op een keer gewoon gedaan moeten worden: dan zijn een aantal paaseitjes samen één normaal ei.

Het is niet de bedoeling om struisvogeleieren te leggen! Een bruiloftsfeest bijvoorbeeld, is zo'n grote sociale activiteit dat het geen gewoon ei is, maar een duidelijk struisvogelei. Dat struisvogelei is dan het enige wat ik op zo'n dag leg: geen extra eieren erbij, en het liefst ook geen paaseieren.

Voor vandaag: het is een zaterdag, en in het weekend worden er geen eieren gelegd. Wel is de zaterdag geschikt om paaseieren te leggen. Dus vandaag ga ik een afwas wegwerken en de kamer stofzuigen.
Ik kan niet wachten...