zondag 5 januari 2014

Yes, Ik heb autisme! deel 3

Eerder schreef ik over de extreme prikkelgevoeligheid van vrouwen met autisme. Natuurlijk is er een keerzijde aan deze overgevoeligheid: óók prikkels die fijn zijn komen heel intens binnen.

Voorbeelden bij mijzelf zijn:
- het getik van regen op de ramen als het buiten donker is
- de geur en de warmte van een kampvuurtje
- de frisheid van een pasgeföhnd kapsel
- een strak zwart shirt boven een losse zwarte trainingsbroek
- een wandeling in de bergen: de niveauverschillen onder m'n voeten
- de wind in m'n gezicht op een uitkijkpunt (in de bergen)
- de aanblik van een nette opgeruimde kamer

Op gebied van sociale prikkels, schreef ik dat (non)verbale communicatie erg lastig is. Ook het ontmoeten van nieuwe mensen of afspreken op nieuwe locaties is moeilijk.

De keerzijde hiervan kan bijvoorbeeld zijn:
- dat ik vaak precies (woord voor woord) hoor wat mensen zeggen
- dat ik geconcentreerd en gefocust kan zijn

Veel vrouwen met autisme zijn bijvoorbeeld erg creatief, tot in de details. Dit kan zeer mooie kunstwerken opleveren!