zaterdag 21 december 2013

Activiteiten: rood, oranje of groen?

In aansluiting op de vorige twee blogs over prikkels, wil ik vandaag graag wat schrijven over de mate waarin bepaalde activiteiten of afspraken energie kosten. Omdat overprikkeling natuurlijk niet leuk is, probeer ik dit zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doe ik door:

1. mezelf te beperken in het aantal activiteiten per dag/week
2. voldoende rust te nemen tussen activiteiten door

's Ochtends als ik wakker word bijvoorbeeld, ga ik ontbijten en douchen. Die twee dingen vergen al behoorlijk wat organisatie en inspanning en daarom neem ik eerst even een half uurtje rust voordat ik iets ga doen (studeren, boodschappen, naar de uni, etc).

Activiteiten waarvoor ik buiten de deur moet zijn kosten oneindig veel meer energie dan 'thuisblijf-afspraken'. Bij sommige activiteiten heb ik een periode van 3 uur nodig om weer bij te komen (bijvoorbeeld na college) maar bij andere activiteiten kan dit wel oplopen tot één of anderhalve dag.

Om het onderscheid in soorten afspraken uit te leggen, zal ik ze een kleurcode geven. De meest zware variant is de kleur 'rood'. Voorbeelden hiervan zijn: een afspraak bij de psycholoog, een afspraak met (schoon)familie, een spannende gebeurtenis zoals een presentatie of een tentamen en zelfs kan dit gelden voor afspraken met vriendinnen die ik niet regelmatig spreek (een rode afspraak hoeft niet perse niet leuk te zijn; de kleur geeft de mate waarin energie verbruikt wordt aan).

Voor mij geldt dat ik maar één rode activiteit op een dag kan hebben, en na een rode dag (een dag is rood als er een rode activiteit op plaatsvindt) tenminste 2 of 3 'niet-rode' dagen

Een 'oranje' dag is een dag waarop ik wel dingen moet, maar dingen moet doen die mij niet bijzonder veel energie kosten. Voorbeelden zijn boodschappen doen, wassen, koken en studeren. Ook onder oranje vallen afspraken die ik erg leuk vind maar die mij toch veel energie kosten zoals voetballen of afspreken met vriendinnen die me erg goed liggen. Op een normale dag kan ik ongeveer 3 oranje dingen doen. Ook kan ik wel meerdere (2 of 3) oranje dagen achter elkaar hebben.

Logischerwijs bestaat er ook een 'groene' dag en dit is een dag waarop ik met mijn vriend afspreek (maar niet als ik met m'n vriend iets ga doen: dan is het een oranje dag) of een dag waarop ik de deur niet uit hoef (thuis studeren is geen probleem en geen oranje activiteit).
Gemiddeld heb ik 3 groene dagen per week.