zondag 29 december 2013

Yes, ik heb autisme! deel 2

Een speciale autismeposter gaf eens een overzicht van 25 eigenschappen die veel voorkomen bij  mensen met autisme.

Dingen die sommige bedrijven erg prettig vinden aan autistische mensen zijn bijvoorbeeld:
- 'vindt: afspraak is afspraak'
- 'heeft oog voor detail'
- 'is goed in planmatig en stapsgewijs werken'
- 'kan onverstoorbaar doorwerken'
- 'heeft een uitstekend geheugen'
Natuurlijk heeft niet iedereen alle eigenschappen en verschillen autisten onderling net zo veel (of misschien wel meer) dan ieder mens van een ander verschilt.

Bij mijn vorige baan als huiswerkbegeleidster gaf mijn werkgeefster aan dat ze het prettig vond om mij als werkneemster te hebben omdat ik zo duidelijk en straightforward met de leerlingen omging. Als ik iets met de leerlingen afsprak, konden ze er zeker van zijn dat het ook ging gebeuren. Een leerling die na 3 vakken naar huis zou gaan, zou niet bij 2 al naar huis mogen, maar er ook geen 4 hoeven doen.
Ook liet ik me niet vermurwen door de emoties van leerlingen. Hoe boos, chagrijnig of zielig ze ook deden, het maakte niet dat ik anders met ze omging.
Natuurlijk is het ook weleens goed om begripvol te zijn, bijvoorbeeld als een leerling ziek is. Persoonlijk merkte ik wel dat ik hierin tekort schoot en ik kon erg kwaad op mezelf zijn omdat ik in die situaties niet goed met de emoties van de leerlingen om kon gaan.
Echter, hoewel mijn werkgeefster dat wel zag, herkende en benadrukte zij ook die andere, positieve kant van mijn autisme.