dinsdag 3 december 2013

Niets dan frustratie?

Gezellig een avond met vriendinnen doorbrengen is voor een vrouw met autisme zowel leuk als totaal waardeloos.

Gedurende de avond merkt ze namelijk dat de energie langzaam haar lichaam uitgezogen wordt. Als ze niet oppast, is ook het laatste beetje kracht en denkvermogen verdwenen en kan ze ternauwernood de weg terug naar huis fietsen.

Als je denkt dat ze dan doodmoe in haar bed valt en een lange nacht lekker slaapt om bij te komen, heb je het mis. Hoe meer overprikkeld een vrouw met autisme is, hoe slechter ze slaapt, hoe minder ze kan opladen en hoe sneller ze vervolgens weer overprikkeld is.

Met andere woorden, de afdaling gaat zoveel sneller dan de klimtocht naar boven.

In dit blog zal ik je op de hoogte houden van mijn dagelijkse ervaring met de gevolgen van autisme. Sinds 8 maanden weet ik dat ik het syndroom van Asperger heb, een beperking die dankzij een hoge IQ-score door zeer weinig mensen opgemerkt of begrepen wordt.

Voor mijzelf echter geldt dat mijn leven begrijpelijker, leuker en gemakkelijker is geworden sinds ik weet van deze diagnose. Dagelijks doe ik inzichten op over de invloed van autisme in mijn leven als jonge, actieve en ambitieuze vrouw.

Vanaf vandaag zal ik je regelmatig vertellen over de situaties waarin ik me bevind, de problemen waar ik tegenaan loop en de oplossingen die ik verzin. Het leven en leven in de nabijheid van een vrouw met autisme is nooit saai, erg logisch en bovenal, interessant.

Laat me weten wat jij denkt van mijn stukjes!