maandag 16 december 2013

Zintuiglijke prikkels

Vanwege een andere informatieverwerking in de hersenen reageren vrouwen met autisme anders op prikkels dan de gemiddelde vrouw.

Ik heb het dan over álle prikkels die je maar kunt bedenken. Op zintuiglijk gebied heb ik vooral last van:

1. een zacht achtergrondgeluid, zoals een tikkende klok, een brommende koelkast of een actieve verwarmingsketel (achtergrondmuziek daarentegen is soms wel mogelijk)
2. te fel of te veel zonlicht (ook in de winter)
3. een lamp die (nog) geen kap heeft
4. omringd zijn door mensen (gelieve een stap naar achter te zetten aub)
5. lichamelijk contact (alleen mijn vriend is een uitzondering op de regel)
6. een te warme of te koude omgeving (ik ben de hele dag door aan de verwarmingsknop aan het draaien)
7. een trui, broek, sok of vest dat kriebelt of op een andere manier niet perfect is kan ik bijna niet verdragen
8. a bad hairday: stress! (op a good hairday daarentegen, kan ik me zeer gelukkig voelen)

Voor andere vrouwen met autisme kunnen geuren of smaken ook heel intens zijn. Voor mij persoonlijk geldt juist dat ik minder goed geuren en smaken kan onderscheiden.