zaterdag 7 december 2013

Het toilet als mijn favo-plek

In de categorie 'trucs van een autistische vrouw': het toilet.

Weliswaar is de wc in het algemeen een typische vrouwenplek, maar voor mij als autistische vrouw ligt de geschiktheid ervan niet in de gelegenheid tot babbelen of het bijwerken van de make-up. Nee, dankzij de kleine, koele en veelal donkere plek die het toilet is, helpt het me vooral om tot rust te komen.

Dit geldt met name tijdens afspraken buitenshuis, of dit nou het huis van een vriendin, een restaurantje of een werkplek is.
Op de wc wordt niet alleen het geluid en licht even gedempt, ook worden sociale prikkels letterlijk 'achtergelaten' als de deur van de wc dichtvalt. Dit helpt bij 2 dingen.

1. ik kan even bijkomen van alle prikkels die er al zijn geweest
2. ik kan me instellen op alle prikkels die nog gaan komen

Immers, inmiddels weet ik wat ik kan verwachten van mijn afspraak, het gesprek, de locatie waar ik ben of andere dingen die er zijn gebeurd. Dit geeft me houvast en aanwijzingen over hoe de komende minuten of uren eruit gaan zien. Dit te weten helpt mij vervolgens weer om onzekerheden, toevalligheden en onverwachte gebeurtenissen uit de weg te gaan (die kosten namelijk onmenselijk veel energie), maar ook helpt het om te bedenken hoe ik me in de specifieke situatie moet gedragen: kortom, wat het gewenste sociale gedrag is.

Dus, laat me lekker even op het toilet zitten...